Artikel 39 van 81

A Long Stride Book – The Story Of The World’s No.1 Scotch Whisky; Nicholas Morgan

€ 20,95 (inclusief btw)
Het artikel is op dit moment uitverkocht. Stuur ons een Email misschien kunnen wij u toch helpen. Alleen duurt het dan langer dan normaal. info@whiskyboeken.nl

A Long Stride - The Story of the World’s No. 1 Scotch Whisky


Drie jaar had hij gekregen om dit boek te voltooien, zo verzekerde Nick Morgan ons een jaar geleden bij de lancering van onze boeken over de Zagatti collectie, waar hij een van de keynote speakers was. Hij zat nog middenin de research. Logisch, want hij is niet alleen Global Head of Whisky Outreach bij Diageo, maar ook historicus en ooit verantwoordelijk voor het opzetten van de archieven van Diageo in Menstrie, bij Stirling in de buurt.

Nick Morgan heeft een wetenschappelijk werk afgeleverd. Er komen nogal wat cijfers in het boek voor en maar liefst 700 voetnoten. Gelukkig heeft de auteur die allemaal netjes achterin het boek verzameld waardoor de vaart van hetgeen hij te vertellen heeft er niet uit gaat.

Na de proloog volgen er 10 hoofstukken met als titels:
Chapter 1 – Tea and Whisky: A grocery Shop in Kilmarnock
Chapter 2 – ‘A Great Gulf Stream of Toddy’
Chapter 3 – ‘Our Blend Cannot Be Beat’
Chapter 4 – Modern Times
Chapter 5 – The Triumph of Blended Scotch Whisky
Chapter 6 – The Birth of ‘Johnnie Walker’
Chapter 7 – The Scotch Whisky Triumvirate
Chapter 8 – Carry On
Chapter 9 – ‘Good Work, Good Whisky’
Chapter 10 – Time Marches On

Daarna nog een epiloog, een dankwoord, een lijst van illustraties, de 700 voetnoten, georganiseerd per hoofdstuk, en een zes pagina’s tellende index. Het is fascinerend te lezen hoe blended whisky geboren werd, hoe Walker als bedrijf zich vervolgens staande wist te houden tussen concurrenten als Buchanan en Dewars, de whiskybarons die de publiciteit niet schuwden. De Walkers die achtereenvolgens het bedrijf bestuurden bleven liever uit de schijnwerpers, doch ontpopten zich wel als filantropen. Ook stelden ze kwaliteit boven kosten en hebben dat credo altijd vastgehouden. De Pattison crash, de grote Depressie, de Drooglegging, wereldoorlogen en het whisky loch wist Johnnie Walker allemaal te overleven en het merk groeide gestaag uit tot de best verkochte whisky ter wereld en is dat momenteel nog steeds.

De ontwikkeling van blended whisky in het algemeen – en in het kielzog de single malts – loopt, begrijpelijkerwijs, als een rode draad door het verhaal. Toen Johnnie Walker rond 1925 door de Distillers Company Ltd werd overgenomen, kwamen daar enkele distilleerderijen mee, zoals later ook met Bell’s zou gebeuren. Uiteindelijk zou de DCL via diverse fusies en overnames in 1995 uitmonden in het concern dat we nu onder de naam Diageo kennen. Nick Morgen ontliep de valkuil om in het DCL-verhaal te verzanden, wat op zich interessant en boeiend leesvoer is, doch wist de concentratie vast te houden om zich te beperken tot Johnnie Walker. De auteur schrijft stijlvol en aangenaam. Ik heb het boek met rode oortjes uitgelezen en ook weer het nodige opgestoken.

Eén minpunt: de uitgever heeft helaas voor een bijzonder goedkoop ogende papiersoort voor het binnenwerk gezorgd en de afmetingen van het boek laten diverse illustraties niet optimaal tot hun recht komen. Het verhaal, het merk en de auteur hadden beter verdiend. Desalniettemin, gewoon kopen dit boek!

--------

The history of Johnnie Walker, tracing its roots back to 1820, is also the history of Scotch whisky. But who was John Walker - the man who started the story? And how did his business grow from the shelves of a small grocery shop in Kilmarnock to become the world's No. 1 Scotch?

A Long Stride tells the story of how John Walker and a succession of ingenious and progressive business leaders embraced their Scottish roots to walk confidently on an international stage. By doing things their own way, Johnnie Walker overturned the conventions of late Victorian and Edwardian Britain, survived two world wars, Prohibition and the Great Depression, coming back stronger each time, to become the first truly global whisky brand, revolutionising the world of advertising along the way.

Ultimately the story is a testament to how an obsession with quality and a relentless drive to always move forward created a Scotch whisky loved in every corner of the world.

About the author:

Nicholas Morgan is Head of Whisky Outreach, tasked with reinvigorating heritage blends, including Johnnie Walker. He is the winner of an Outstanding Achievement in Scotch Whisky Award. His work has earned him a place on the Queen Elizabeth Scholarship Trustee board, further supporting excellence in British Craftsmanship. Nicholas was made the forty-eighth inductee into the Whisky Hall of Fame in March 2018. He lives in London.

Hardcover 

336 pagina's

Overzicht
© 2011 - 2024 Whiskyboeken | sitemap | rss